AI er det nye ”sort” og alle vil være med.
Men er du klar?

At ”holde AI” er lige som at ”holde hest”. Det er ikke kun hyggelige rideture

Book en AI-Konsulent
– Ring på 7022 1655

Kunstig intelligens er over det hele

Første og fremmest er det vigtig at forstå, at du allerede bruger AI. Din telefon og din computer er fulde af programmer som benytter AI til at gøre din hverdag lettere. Din e-mail-klient ville være ubrugelig hvis ikke AI stod for at fjerne alle de SPAM-mails du modtager hver dag.

Du er nok i en virksomhed der endnu ikke har gjort erfaring med AI og du er begyndt at tænke: ”AI, det må vi vist også have”. Så her er nogle eksempler på hvad du nok vil støde på af udfordringer i dine første AI-projekter.

Jeg tillader mig at sammenligne det med at købe sin første hest – det er måske en lidt fjollet sammenligning, da jeg aldrig har ejet en hest – men jeg tror nu godt at du kan forstå hvad jeg mener.

Hvis AI ”holdes” rigtigt, så kan AI virkelig skabe merværdi. AI kan finde mønstre i data som er umuligt at overskue for en menneskehjerne, og AI kan i realtid hjælpe til med at træffe hurtige beslutninger, der bygger på indsigt i aktuelle data.

Men AI kan også gøre stor skade og give dig et helt forkert overblik over dine data, eller træffe helt forkerte beslutninger. Og alt dette kan ske uden at du ved af det.

En bonde køber sin første hest

Se dig selv som værende en bonde, der for et par hundrede år siden købte sin første hest. Bonden har hørt at hesten kan plove marken meget hurtigere end han selv kan, og han kan komme meget hurtigere til byen for at sælge sit korn.

Her er nogle af de ting som bonden ikke helt kendte til da han købte sin hest, sat op over for de ting som du nok heller ikke kender til når vi snakker AI.

Bonden:

Hesten skal have noget at spise hver dag.

Dig:

Din AI skal ofte ”fodres” med nye data.
Du skal have et setup som gør det nemt for dig hele tiden at fordre/optimere din AI med nye konkrete data. Så regn på hvad det vil koste dig løbende at skaffe data.

Bonden:

Maden du giver hesten skal være sund og nærende.

Dig:

Den data som du fordrer din AI med, skal også være sund og nærende. Det vil sige at det skal være konkrete og brugbare data der passer med realbilledet.
Hvis nu et supermarked har en AI som hele tiden måler kundetilfredshed ved at scanne kundernes ansigtsudtryk, så vil denne AI helt sikkert give forkerte signaler når folk begynder at bruge ansigtsmaske.

Bonden:

Marken din hest går på skal hegnes ind. Ellers går hesten hjemmefra.

Dig:

Du skal passe på at din AI ikke stikker helt af, så det er vigtigt at får sat nogle ”hegn” op. Og hver gang din AI rører hegnet er det vigtig at du bliver underrettet.
Der findes en lang række værktøjer som analyserer hvor godt din AI performer og sender beskeder tilbage hvis udvalgte værdier når en bestemt grænse.

Bonden:

Med en hest alene kan du ikke udføre meget. Du skal have en saddel for at ride på den, du skal have en plov for at plove marken m.v.

Dig:

Din AI kan heller ikke meget alene. Du skal leje servere og services hos f.eks. Google for at udvikle din AI. Du har udgifter til AI-konsulenter. Du skal implementere din AI i jeres nuværende systemer m.v.
Det er også vigtigt at organisationen i din virksomhed forstår at AI giver en masse nye muligheder, men kan også give en række nye udfordringer. I skal prioritere internt, at I vil bruge tid og penge på at forstå mulighederne AI giver jer.

Bonden:

Din hest skal forsikres. Den kan blive syg eller gøre skade på andre.

Dig:

Du skal have en plan for hvad du gør hvis din AI fejler. Er det noget du opdager og hvad er processen når det sker?
Måske I skal have flere AI-modeller kørende på samme tid og så køre A/B-test så I ved hvilken model der performer bedst.
Hver gang I releaser en ny AI, så skal den måske kun afvikles på 5% af jeres data.

Bonden:

Når du skal plove marken med din hest, så skal du hele tiden rette hesten ind så den går lige.

Dig:

Du skal løbene teste at din AI virker efter hensigten. I AI findes begrebet ”drifting”, som betyder at realbillede har ændret sig og din AI arbejder ud fra et gammelt realbillede.

Et eksempel er dit SPAM-filer i dit mailprogram. Folk der lever af at sende SPAM-mails, udvikler hele tiden nye strategier, for at snyde dit SPAM-filter. Hvis du bruger et 5 år gammelt SPAM-filter, så vil det nok ikke fange særlig mange SPAM-mails i dag.

Bonden:

Din nye hest ved intet om landbrug.

Dig:

Din AI ved til at starte med intet om din virksomhed eller jeres kunder eller produkter. I skal oplære den nye AI fra bunden af. Dette kræver at folk med domæneviden, folk der til dagligt har hænderne nede i bolledejen, bruger tid på at være med til at udvikle AI-modellerne. De folk som skal have gavn af den nye AI skal være med til at udvikle den fra begyndelsen. Disse folk skal se fordelene ved at tage AI i brug, således at de vil kunne lide de nye muligheder AI giver.
Folk på lederniveau skal stort set bare være med at godkende budgetterne.

AI er idag billigere og mere tilgængeligt

En gang var AI et meget langsigtet, omkostelig og usikkert værktøj at benytte. I dag er AI langt mere tilgængeligt og udviklingen går meget hurtig og prisen falder hele tiden.

Læs Arbejdsgang for AI-projekter, så du bedre forstår hvad det kræver at få succes med AI. Med AutoML og no-codeML kan du i løbet af meget kort tid begynde at få erfaring med AI.

Har du spørgsmål?

Ring til os på 7022 1655 og lad få en uforpligtende snak.

Kontakt os