AI virker mystisk og fortryllende

Kunstig intelligens er ikke magi – det hele er ren matematik og hårdt arbejde

Hvad er AI?

Book en AI-Konsulent
– Ring på 7022 1655

AI bruges ofte som tryllestøv for at sælge lidt bedre

Når vi snakker AI (kunstig intelligens) er der ofte denne her underliggende tone, at der eksisterer noget magisk over AI, og AI meget snart vil fixe det hele for os. Vi bliver alle sammen arbejdsløse i morgen og robotterne overtager verden.

Men hvis du er lidt mere realistisk og ser på hvor langt vi er i dag, så er der ikke nogen selvkørende biler i trafikken endnu, selv om vi i mange år har hørt at nu sker det. Hver gang vi tror at nu sker det, så bliver vi klogere og finder ud af der er lidt længere til mål end vi gik og håbede på.

De selvkørende biler kommer, men i starten bliver det meget begrænset hvor ”selvkørende” de bliver. Jo, du kan da godt sige at der allerede er biler som benytter AI til at optimere forskellige ting, men hvor intelligente er de engenligt?

Du bruger faktisk AI i dag
– både privat og i din virksomhed.

AI er et dumt filter

What is Artificial Intelligence? In 5 minutes.

I bund og grund er AI et dumt filter hvor du indlæser nogle data i den ene ende og så får du nogle andre data ud i den anden ende. Dette her filter er en matematisk model som i bund og grund virker som et kaffefilter.

Et kaffefilter er en ”model” som er optimeret til at den flydende kaffe kan løbe igennem, mens selve kaffegrumset bliver filtreret fra og bliver i filteret. Kommer du til at lægge hele kaffebønner i filtret i stedet for filterkaffe, så skal du nok drikke en del kopper ”kaffe” før du vågner – det bliver i hvert fald en tynd kop kaffe.

Det er det samme med AI. Hvis du har trænet en model til at tale og forstå sønderjysk, så modellen kan betjene kunder på en grillbar i Højer (Sønderjylland). En dag kommer der så en Køvenhavner ind på grillen og bestiller vegansk hotdog. Muligheden for at jeres AI-model forstår den sultne kunde, er nok meget lille.

AI tager en masse beslutninger for dig
– ved du selv hvilke?

AI begynder med hårdt arbejde i hele organisation

Hele fundamentet for succes med AI i virksomheden er at du har noget god data. Data som du er 100% sikker på også er konkret. Med konkret mener jeg at du skal vide præcist om data f.eks. er ”rigtig” eller ”forkert”.

Det kan være svært fordi vores menneske-hjerner har en bias for hvad som er rigtig og forkert. Denne bias er så forskellige fra person til person og hvis folk arbejder tæt sammen kan du skabe en slags fælles bias. Men selv om du har tætte kollegaer, så kan der ofte være stor uenighed om hvad som er ”rigtigt” eller ”forkert”.

Men når vi skal træne en model med AI, så skal data være konkrete, f.eks. ved at markere data A som ”rigtig” og data B som ”forkert”. I jeres organisation har I måske aldrig været så konkrete, I er nok mere flydende, og det kan også være at I ikke er 100% enige på tværs af organisationen.

Så skal I have AI til at blive en succes, kræver det at I selv er 100% sikre på hvad jeres data betyder. Det kan lyde som en nem opgave, men det er det ikke altid.

Start med et lille, enkelt AI-projekt og få noget erfaring

Lige meget om I påbegynder et lille eller et stort projekt, så kræver det som beskrevet ovenstående, en masse gode og konkrete data.

Så snart I har noget data vi kan bruge, anbefaler vi altid at du laver et lille testprojekt, hvor du benytter de ”færdige” modeller som f.eks. Google stiller til rådighed.

På den måde kan du begrænse udviklingsomkostningerne og hurtig få en slags prognose, om de data I har kan hjælpe med at løse den udfordring I nu en gang ønsker AI skal hjælpe med.

I løbet af kort tid kan du skabe en model som du kan teste med live data, og herefter beslutte om projektet helt skal stoppes eller måske skaleres op.

Ring til mig og lad os få en uforpligtende snak om jeres AI-projekt.

Kun en tåbe frygter ikke AI!

Har du spørgsmål?

Ring til os på 7022 1655 og lad få en uforpligtende snak.

Kontakt os